Výživové hodnoty konopných semínek

Výživové složení semínek konopí je výborné. V těchto přírodních semínkách se skrývají snadno stravitelné, vyvážené, přírodní a kompletní zdroje bílkovin, esenciálních tuků a aminokyselin. Takové množství výživových hodnot nemá ostatně žádná další rostlina.

Neoloupaná konopná semínka obsahují:

  • 33 % bílkovin
  • 35 % esenciálních mastných kyselin (omega 9, omega 6 a omega 3 mastných kyselin a gama-linolenová kyselina)
  • všech devět esenciálních aminokyselin
  • šestkrát více omega 3 mastných kyselin než totožné množství tuňáka
  • stopové prvky
  • vysoký obsah vlákniny
  • zdravé tuky – v jedné dávce konopných semínek je 21 % doporučeného denního množství zdravých tuků
  • neobsahuje cholesterol ani sodík
  • 1 % doporučeného denního množství sacharidů
  • 22 % doporučeného denního množství bílkovin
  • kromě zmíněného obsahuje i tyto živiny (v závorce je uvedeno, kolik % doporučené denní dávky sníte v jedné dávce konopných semínek): železo (16 %), fosfor (48 %), zinek (23 %), vitamín E (21 %), hořčík (48 %)

Doporučená denní dávka konopných semínek je 42 gramů, což představuje přibližně čtyři vrchovatě naplněné lžíce.

Protože se jedná o výrazný zdroj bílkovin, měli bychom se na ně podívat podrobněji.

Bílkoviny

Bílkoviny se dají rozdělit na bílkoviny rostlinného původu a bílkoviny živočišného původu. Oba druhy hrají v lidském organismu podstatnou funkci – jsou zodpovědné za přepravu a uskladňování různých látek v těle. Díky bílkovinám nám rostou vlasy, nehty, kosti či svalová hmota. Bílkoviny též řídí různé fyziologické reakce a spouštějí důležité chemické reakce v našem těle. Kromě toho podporují imunitu.

Výhodu rostlinných bílkovin představuje fakt, že obsahují málo tuků a hodně vlákniny. Podílí se na detoxikaci organismu a obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin (celkem existuje 20 aminokyselin, ze kterých 11 dovede lidské tělo vyrobit, nicméně esenciální aminokyselin si tělo vytvořit neumí, takže je potřeba přijímat je z potravy). K nejbohatším zdrojům rostlinných bílkovin se řadí luštěniny, brokolice, tofu, sójové maso a konopná semínka.

Esenciální aminokyseliny

Celkem rozeznáváme devět esenciálních aminokyselin:

  • Histidin patří k nejběžnějším esenciálním aminokyselinám. Podílí se na vytváření hemoglobinu, zajišťuje činnost imunitního systému a vyskytuje se ve veškerých tkáních a tělních tekutinách. Jeho podstatnou funkcí je schopnost vázat kovy – např. železo nebo zinek. Chrání nervové buňky proti poškození a likviduje molekuly v lidském organismu, který je vystaven radioaktivnímu záření. Detoxikuje organismus. V medicíně se používá k léčbě Alzheimerovy či Parkinsonovy choroby. Velice důležitý je i v době dětství a dospívání, jelikož podporuje správný růst.
  • Leucin znají hlavně sportovci a kulturisti, jelikož se podílí na svalovém růstu a tvoření svalových vláken. Vznikají z něho dvě aminokyseliny – alanin a glutamin, jež nazýváme jako svalové aminokyseliny. Hodí se také pro redukční dietu, protože ochraňuje svalové buňky před rozkladem. Jejich zdrojem jsou kromě konopného semínka sójové boby, syrovátka, kasein, ryby, vaječné bílky a další. Jejich důležitou funkcí je též to, že zvyšuje syntézu bílkovin ve svalstvu. Podílí se též na uzdravování zlomenin, kostí a pokožky.
  • Izoleucin obdobně jako leucin prochází játry v nepozměněné podobě. Dostává se až do mozku a svalů, kde se odbourává. Díky izoleucinu vzniká hemoglobin. Izoleucin se dá najít v ořeších, vejcích, sójových výrobcích, masu či rybách. Sportovcům pomáhá s regulací zásob energie a zvyšováním vytrvalosti. Také reguluje hladinu cukru v krvi.
  • Lysin je velice důležitou aminokyselinou. Jde o základní stavební kámen všech bílkovin. Obsažen je v parmazánu, rybách, masu, sójových výrobcích, luštěninách, arašídech či pšeničných otrubách. Citlivý je na teploty, takže není rozumná tepelná úprava výrobku. Podílí se na budování svalů, vstřebávání vápníku a tím i na pevnosti kostí a zubů a pevnost cévní stěny. Lysin produkuje hormony a enzymy. Působí též jako ochrana proti oparům nebo jako lék, pokud se opar vyskytne. Je důležitý pro růst, vývoj a obnovu tkání, takže se využívá při hojení ran či po operačním zákroku.
  • Metionin a cystein taktéž patří do skupiny esenciálních aminokyselin. Mají podobné vlastnosti, a pokud je v těle jedna z těchto kyselin, není nutná přítomnost druhé. K jejich funkci patří asistence s trávením, rozklad tuků a detoxikace volných radikálů v organismu. Brání ukládání tuku v játrech a cévách. Jelikož keratin obsahuje zhruba 14 procent cysteinu a tím pomáhá proti lámavosti vlasů.
  • Fenylalanin a tyrosin lze opět přiradit k sobě, protože mají podobné vlastnosti. Obě aminokyseliny tlumí bolest, potlačují apetit a ovlivňují náladu. Fenylalanin také pozitivně působí na paměť. Tyrosin poté tvoří pigment melatonin, jenž je zodpovědný za zbarvení vlasů a kůže. Kromě toho podporuje činnost štítné žlázy, působí protistresově a užívá se během léčby drogových závislostí nebo Parkinsonovy či Alzheimerovy choroby.
  • Treonin asistuje s udržením rovnováhy bílkovin v lidském organismu. Podporuje funkci jater a k jeho nejdůležitějším funkcím se řadí tvorba kolagenu a elastinu.
  • Tryptofan je vhodný k regulaci hyperaktivity u dětí. V případě dospělých se podílí na snižování stresu. Omezuje chuť k jídlu, zmenšuje bolesti hlavy a pozitivně působí na srdeční činnost.
  • Valin stimuluje metabolismus svalů a obnovu tkání. Jeho přebytek způsobuje svědění a nervové poruchy. Obsažen je v masu, mléčných výrobcích, obilninách, sóji a houbách.