6 důkazů o zdravotní prospěšnosti konopí setého

Konopí seté neboli Cannabis sativa se kromě dalšího pěstuje kvůli semínkům. Pochází z totožného druhu jako marihuana, nicméně obsahují mnohem menší množství THC, což je sloučenina, jež dělá z marihuany drogu. Konopná semínka jsou hodně výživná a mají řadu zdravých tuků, bílkovin a minerálů. Zde popíšeme 6 zdravotních přínosů konopných semínek, které jsou vědecky ověřené.

1. Výživová hodnota konopí

Semena konopí setého jsou nesmírně výživná. Disponují lehce ořechovou chutí a často se označují za srdce konopí. Semínka obsahují více než třicet procent tuku a jsou mimořádně bohatá na esenciální mastné kyseliny – hlavně kyselinu linolovou (omega 6) a alfa-linolovou (omega 3). Komě toho obsahují i kyselinu gama-linolovou, jíž spojujeme s mnohými zdravotními účinky.

Konopná semena jsou vynikajícím zdrojem bílkovin, jelikož více než čtvrtina celkových kalorií se skládá z vysoce kvalitních bílkovin. To je podstatně více než v případě chia semínek nebo lněných semínek, jež poskytují jen 16-18 %.

Semena poslouží i jako výborný zdroj vitamínu E a minerálních látek jako draslík, fosfor, hořčík, sodík, síra, vápník, zinek a železo.

Konopná semena se dají požívat syrová, vařená či pečená. Konopný olej je též zdravý a využívá se hlavně v Číně, a to jako potravina i lék.

Nechybí ani obsah významného množství aminokyselin metioninu a cysteinu, dále vysoké hladiny glutamové kyseliny.

2. Konopná semínka mohou snížit riziko vzniku srdečních chorob

Ischemická choroba srdeční patří k nejzákeřnějším zabijákům lidí na světě. Konopná semena dovedou snížit riziko srdečních onemocnění prostřednictvím mnoha mechanismů – obsahují vysoké množství aminokyseliny argininu, která se využívá k výrobě oxidu dusnatého v těle. Oxid dusnatý má vlastnost uvolňovat cévy, což následně vede ke snížení krevního tlaku a s ním spojená rizika onemocnění srdce.

Kyselina gama-linolenová má též protizánětlivé účinky, takže podporuje srdeční zdraví.

Konopná semena jsou dobrým zdrojem argininu, jenž snižuje riziko tvorby krevních sraženin a snižuje zároveň i krevní tlak.

3. Konopná semínka snižují nežádoucí projevy kůže

Omega 3 a omega 6 mastné kyseliny mají vliv na imunitní reakci v organismu. Záleží hlavně na poměru těchto kyselin. Jejich poměr obsažený v konopném semínku je 3:1 pro omega 6 mastné kyseliny, což je poměr, který se označuje za ideální.

Studie dokázaly, že lidé užívající konopný olej mají snížené projevy suché kůže, svědění a sníží se tím jejich potřeba léků na kvalitu kůže.

4. Konopná semínka jsou vynikajícím zdrojem rostlinných bílkovin

Čtvrtina z celkových kalorií obsažených v konopných semínkách jsou rostlinné bílkoviny. Jedná se o jedno z nejvyšších množství bílkovin obsažený v semínkách nebo rostlinách. Obsahem bílkovin je na tom konopné semínko hodně podobně jako jehněčí nebo hovězí maso.

Konopná semínka se navíc považují za kompletní zdroj bílkovin, což znamená, že poskytují všechny esenciální aminokyseliny. Takové kyseliny si lidský organismus neumí sám připravit, takže je potřeba je získat z potravy.

Kompletní zdroje bílkovin v rostlinách jsou poměrně vzácné, jelikož rostliny většinou nemají aminokyselinu zvanou lysin. Dalším zdrojem kompletního zdroje bílkovin rostlinného původu může být quinoa.

Stravitelnost konopné bílkoviny je velice dobrá a dá se označit i za lepší než stravitelnost bílkovin z jiných ořechů, semínek nebo luštěnin.

5. Konopná semínka pomáhají redukovat syndromy PMS a menopauzy

Až osmdesát procent žen trpí nejen fyzickými, ale i psychickými potížemi, jež způsobuje premenstruační syndrom (PMS). Tyto příznaky jsou nejspíš způsobeny citlivostí na hormon prolaktin. Kyselina gama-linolenová (GLA), jež je obsažena v semenech konopí, produkuje prostaglandin E1, jenž snižuje účinky prolaktinu a tím zároveň i projevy PMS.

Některé studie dokázaly zjistit, že pupalkový olej, jenž je bohatý na GLA, je vysoce účinný při zmírňování příznaků PMS u žen, u nichž jiné terapie selhaly. Snížila se bolestivost a citlivost prsů, deprese, podrážděnost a také zadržování tekutin, což jsou jinak typické příznaky PMS.

Právě díky GLA se konopná semínka hodí ke snižování příznaků menopauzy. Pravý důvod prozatím nebyl vědecky podložen, ale má se za to, že GLA pomáhá s regulací hormonální nerovnováhy a též pomáhá protizánětlivě.

6. Konopná semínka podporují trávení

Vláknina je nedělitelnou součástí potravy a spojuje se též s lepší funkcí trávicího traktu. Celá neloupaná semínka jsou perfektním zdrojem rozpustné (20 %) i nerozpustné (80 %) vlákniny.

Rozpustná vláknina tvoří specifickou gelovitou látku ve střevech, snižuje rychlost trávní a tím vstřebávání cukrů do krve. Je i důležitým zdrojem živin pro trávící bakterie a reguluje hladinu cholesterolu v krvi.

Nerozpustná vláknina je odpovědná za dobrou hustotu stolice a pomáhá s průchodem strávené potravy střevy. Konzumace nerozpustné vlákniny se spojuje se zmenšeným rizikem diabetu.